Cronica muzicală on-line |
|
FESTIVALUL DE MUZICĂ VECHE MIERCUREA CIUC 2009 – WEEKEND CU HAPPY END: COLLEGIUM, KAJONI CONSORT, ENSEMBLE RENAISSANCE
(Elena Maria Şorban, muzicolog – 26 iulie 2009) Ansamblurile Collegium din Carei (fondat în 1977)
Collegium din Carei a adus în prim-plan manuscrisul Graduale et Antiphonale bohemicum et hymni latini, din secolul al XVI-lea, păstrat la Biblioteca Batthyaneum din Alba Iulia. Endre Deák este încă în căutarea unui consultant de limbă cehă, pentru a continua abordarea celorlalte piese din codice. Am audiat acum, motete latine, prelucrări omofone şi polifone renascentiste ale unor imnuri medievale. Tropizarea unei melodii cu text Ave Maria a fost de mare interes documentar şi artistic, iar interpretarea sopranei Ildikó Keresztesi adusă piesei Salve Fili Matris castae, cu interludii proprii la psalteriu şi acompaniată de Endre Deák la lăută are valoare antologică. Imnul Ave maris stella naufragrantibus este, de asemenea, o piesă, cred, singulară în repertoriul medieval, proprie acestui manuscris. Interferenţa religios-laic a fost evidentă, concretizându-se în texte sacre redate cu mijloacele moderne, de sorginte laică, ale epocii – aplicate de interpreţi cu creativitate în spirit autentic. Bisul oferit a trecut la alt domeniu temporal: Codex Caioni, care nota, în a doua jumătate a secolului al XVII-lea, două cântece ţigăneşti – iar Endre Deák a lansat întrebarea dacă oare există, în lume, vreo consemnare de epocă, de conţinut similar? Prelucrarea muzicală proprie oferită dipticului a avut valenţe madrigalistic-parodice, respectiv dansante, absolut surprinzătoare. Concertul susţinut a doua zi de Kajoni Consort din Baraolt – cu genericul Vos amici mei estis, expresie de rezonanţă laică, însă provenită din Evanghelie, cântată de Căianu – s-a axat pe Cantionale Catholicum şi Codex Caioni, la împlinirea a 380 de ani de la naşterea importantului nostru cărturar şi antologator muzical (1629). Programul a continuat cu câteva motete din colecţia Harmonia Caelestis (1711) de Pál Eszterházy, reprezentativă pentru barocul timpuriu maghiar, perpetuând textele de imnuri liturgice medievale peste secole, cu alte limbaje muzicale, redate acum cu dezinvoltă pricepere. Limpiditatea muzicală, alternanţele vocale soli-tutti pe principiiul stroficităţii, precum şi finele adaosuri de corzi (chiar dacă nu cu instrumente de epocă), de flaute cu cioc şi percuţie au oferit un matineu duminical agreabil, accesibil şi autentic. Pentru ambele ansambluri menţionate, practicarea stilului renascentist ar trebui degrevată de un exces de metrizare a discursului muzical, care trenează şi fragmentează motetele. Ritmul textului ar trebui să conducă tempourile la evitarea artificialului. Desigur, conştientizarea acestei cerinţe şi rodarea programelor respective va face ca schemele metrice deocamdată inadecvate să se convertească în fluenţă. Festivalul de Muzică veche de la Miercurea Ciuc s-a încheiat, după opt zile pline de sărbătoare, cu promisiunea unei ediţii jubiliare, la 30 de ani de la înfiinţarea sa, pentru iulie 2010. * Autorul fotografiilor: GYULA ADAM
|