Cronica muzicală on-line | |
FESTIVALUL DE MUZICĂ VECHE MIERCUREA CIUC, 2009 – PRIMA ZI: LYCEUM CONSORT, PASSEGGIO, ORCHESTRA DE CAMERĂ CIUC
(Elena Maria Şorban, muzicolog – 20 iunie 2009) Mergem la Recitalul de orgă Erich Türk sau la Recitalul formaţiei Lyceum Consort (Bucureşti)? Deja prima zi începe cu o alegere între două alternative cu perspective la fel de promiţătoare. Clujeancă fiind, ştiu că Erich pregăteşte înregistrarea unui cd cu acest program, aşa că aleg Lyceum Consort. A meritat. Unde mai auzim noi pe viu, repertoriul Reformei religioase? O selecţie din Psalmii de la Geneva de Claude Goudimel, propusă aici, a fost o delectare. Psalmi şi delectare? Da, fiindcă este o muzică plăcută: melodioasă, dansantă. Conducătoarea ansamblului bucureştean, profesoara Ágnes Öllerer, şi-a plasat selecţia pe două coordonate excelent realizate: gradaţia programului, ca întreg şi concretizarea sa timbrală. Vocilor clare li s-au alăturat instrumente precum flaut cu cioc, chalumeau, violoncel, viola da gamba, psalteriu, percuţii. Programul a fost încadrat de două piese dintr-o carte reprezentativă a Reformei religioase transilvane, aşa-numitul Gradual Öreg, tipărit la Alba Iulia, în anul 1636. Nu putem decît să admirăm această formaţie de tineri, care îşi îndeplineşte cu profesionalism, misiunea de a propaga muzica veche! (Cât despre recitalul de orgă, acesta nu a avut loc, din motive de... pană). Ansamblul Passeggio reuneşte tineri clujeni pasionaţi de viaţa secolelor XIII-XVIII, instruiţi în arta dansurilor de epocă la diferite cursuri internaţionale. De data aceasta, au prezentat un spectacol intitulat Piccola fantasia, coregrafiat cu autenticitate de Csilla Juhasz, condus muzical cu flexibilitate de Orsolya Vanyolos. Cu un repertoriu muzical predominant de Cinquecento, au dansat gagliarda, passamezzo şi alte dansuri de perechi ori de grup, într-un scenariu din care nu au lipsit umorul, surprizele, torţele. Orchestra de cameră Ciuc este un ansamblu iniţiat de tineri muzicieni din localitate, îndeplinind rolul unei filarmonici, din anul 2001. Conducătoarea artistică a acestui concert din Festival este violonista Ulrike Titze din Drezda, specialistă a barocului muzical. Calitatea concertului a fost ideală ca redare orchestrală, însă selecţia programului – Haendel, părţi din Muzica apelor, Purcell, fragmente orchestrale din Sacred Music II, un aranjament concertant pentru violă din J. S. Bach, o simfonie de Haydn –, selecţie aflată sub semnul comemorărilor din 2009, respectiv, a dorinţei de a promova solistic pe violistul Levente Gidro (originar de aici, având varii angajamente europene), a fost eterogenă. Efectul însă a fost convingător pentru cei peste 500 de auditori, iar pentru specialişti, remarcabile rămân calităţile cordarilor, oboiştilor, corniştilor – prin autenticitatea sonorităţilor şi a articulaţiilor. * Autorul fotografiilor: GYULA ADAM |